Budoucnost e-commerce: Předpovědi a trendy pro příštích pět let
Elektronické obchodování za poslední dekádu prošlo významným vývojem. Stalo se nedílnou součástí našich životů, zejména v období pandemie COVID-19. Vzhledem k tomu, že se očekává, že celosvětový trh elektronického obchodování dosáhne do roku 2027 hodnoty 6,35 bilionu dolarů, není překvapením, že se podniky stále častěji obracejí k e-commerce, aby rozšířily svou zákaznickou základnu a zvýšily své příjmy. Zde je několik předpovědí a trendů, které můžeme očekávat v příštích pěti letech.
Nákupy skrz mobilní aplikace budou i nadále na vzestupu
Podle analýzy společnosti eMarketer se předpokládá, že do roku 2024 bude mobilní obchodování tvořit až 70 % z celkových maloobchodních tržeb v oblasti elektronického obchodování. Toto znamená, že podniky budou muset věnovat zvláštní pozornost tomu, aby jejich webové stránky byly plně přizpůsobeny pro mobilní zařízení a umožňovaly pohodlnou navigaci i na menších obrazovkách.
Umělá inteligence a strojové učení změní způsob nakupování
Díky rostoucí oblibě chatbotů a virtuálních asistentů s umělou inteligencí budou podniky schopny nabízet nepřetržité personalizované a efektivní služby zákazníkům. Algoritmy strojového učení pak umožní podnikům analyzovat data o zákaznících a poskytovat jim personalizované produkční doporučení, čímž se zvýší zážitek zákazníků.
Sociální média se stanou hlavním prodejním kanálem
Sociální média už nejsou jen platformou pro sdílení fotografií a udržování kontaktu s přáteli. S rozvojem sociálního obchodu je nyní možné nakupovat produkty přímo z platforem sociálních médií, jako jsou Instagram a Facebook. Podle průzkumu společnosti GlobalWebIndex 54 % uživatelů sociálních médií používá tyto platformy k průzkumu produktů a 28 % z nich již uskutečnilo nákup přímo z platformy sociálních médií. Podniky, které dokáží efektivně využívat sociální média jako prodejní kanál, budou mít na trhu elektronického obchodování značnou výhodu.
Hlasové vyhledávání bude stále rozšířenější
Technologie hlasového vyhledávání za poslední období prošly značným vývojem a stávají se rostoucím trendem při vyhledávání produktů a služeb. Dle Statista se odhaduje, že do konce roku 2023 bude hodnota hlasového obchodování dosahovat 19,4 miliardy dolarů. Vzhledem k narůstajícímu počtu lidí, kteří využívají hlasové vyhledávání pro hledání produktů a služeb, bude pro podniky klíčové optimalizovat své webové stránky pro tento typ vyhledávání a tím si udržet konkurenční výhodu.
Vylepšený zážitek z nakupování díky rozšířené realitě
Díky rozšířené realitě mohou zákazníci vidět, jak bude výrobek vypadat u nich doma nebo v kanceláři, ještě než si ho koupí. Tato technologie může také pomoci podnikům snížit počet vrácených zboží tím, že zákazníkům poskytne lepší představu o tom, co kupují.
Rychlé doručování se stane novým standardem
S narůstající popularitou on-demand služeb, jako jsou Uber, Foodora, Rohlík Premium, Wolt Market roste i očekávání zákazníků ohledně rychlosti doručení jejich online nákupů. Stále častěji se požaduje doručení v témže dni, a dokonce do jedné hodiny. Společnosti, které budou schopny poskytnout rychlé a spolehlivé možnosti doručení, získají významnou konkurenční výhodu na trhu.
Rostoucí trend předplatitelských služeb
Popularita předplatitelských služeb v posledních letech roste a tento trend se očekává, že bude pokračovat i v následujících pěti letech. Zvýšení tržeb v oblasti elektronického obchodování díky předplatným bylo zaznamenáno v průzkumu společnosti McKinsey, kdy se trh předplatného zvýšil o více než 100 % ročně za posledních pět let. Tím, že zákazníkům nabízejí pohodlný a předvídatelný způsob nákupu, mohou předplatné služby pomoci podnikům vytvářet dlouhodobé vztahy se svými klienty.
Udržitelnost se stane nejvyšší prioritou
S rostoucím povědomím spotřebitelů o životním prostředí se udržitelnost stane pro podniky v odvětví elektronického obchodu hlavní prioritou. To může zahrnovat používání ekologických obalových materiálů, snižování emisí uhlíku z dopravy a nabídku udržitelných produktů. Podle průzkumu společnosti Cone Communications by 87 % spotřebitelů koupilo výrobek na základě ekologických hodnot společnosti. Tento trend směřuje k vytváření environmentálně zodpovědných strategií, které mohou pomoci firmám nejen oslovit ekologicky uvědomělou klientelu, ale také pozitivně ovlivnit planetu.
Online tržiště budou dominovat
Online tržiště, jako například Amazon a eBay, se již stala nepřehlédnutelnými hráči v rámci odvětví elektronického obchodu a tento trend se předpokládá, že bude i nadále pokračovat. Podle studie společnosti FTI očekáváme, že do konce roku 2023 získá Amazon až 50 % podíl na americkém trhu elektronického obchodování. Podniky, které budou schopny efektivně využívat online tržiště pro prodej svých výrobků, budou v odvětví elektronického obchodu mít značnou konkurenční výhodu.